Ze Sedlčan do Příbrami je to zhruba 35 km. Pěkná krajina, do které jsme se vydali na koloběžkách, leží o něco jižněji, a tak jsme najeli zhruba 60 kilometrů. Neustále se přejíždí jedno údolí za druhým. Nastoupali jsme více než 1000 metrů.

Na koloběžce je to celodenní šichta. My jsme ji rozdělili na dva dny. Kvůli tomu, že jsme vezli batohy, spacáky a karimatky, byl závěr trasy do Příbrami úmorný. Nestíhali jsme jet po lesních cestách a turistických značkách, proto jsme šlapali přímo po silnici.

STRAVA.com Stáhněte trasu Sedlčany – Týnčany (15 km)
STRAVA.com Stáhněte trasu Týnčany – Příbram (42 km)

VIDEO Sjezd na koloběžce Krásná Hora – Kamýk

Sedlčany, ač velké město, jsou vlastně vystrkov. Železnice rady končí a dál už nevede. O dálnici si tady mohou nechat jen zdát. Dokodrcáme se tedy do Sedlčan lokálkou od rychlíkové trati z Olbramovic. 

Přes Vysoký Chlumec

Dříve Rožmberské a také Přemyslovské i Lucemburské královské město ekonomicky zničil rybníkář Jakub Krčín. Byl geniální v tom, jak dokázal vysát myšlenky, peníze i přízeň pánů ve svůj prospěch. Plány na stavbu rybníků převzal od Štěpánka Netolického, kruté jednání s poddanými od svých pánů Rožmberků a od nich získal Sedlčany, které poté vysál a s měšťany jednal jako s onucemi.

Z nádraží dojedeme po modré turistické značce přes Mastník na pěkné středověké náměstí s výstavnou novou radnicí, historickou starou radnicí, kašnou a socialistickými baráky. 

Tady najdeme červenou značku, která nás protáhne ven z města a dál k Vysokému Chlumci. Zdá se nám, že pořád jedeme do kopce. Nejprve terénem po staré dlážděné silnici, která se časem změnil na zarostlé polňačky. Za pozornost stojí občasný skiareálek Šiberný vrch a pod ním zpustlá downhilová trať pro horská kola.

Ve vesničce Ústupenice se napojujeme na vedlejší silnici, po které vede cyklotrasa 8137. V dálce na vysokém kopci vidíme opravdu Vysoký Chlumec. Hezky se k němu svezeme klesající silničkou, pro tentokrát mineme známý skanzen, a pak trpíme do pořádného kopce až k zámku. Nejsme v tom sami, protože je to „oblíbené“ stoupání pro cykloturisty i trénující silniční cyklisty.

UBYTOVÁNÍ: Mlýny, chaty, penziony u Vysokého Chlumce

Po cyklostezce 8138 valíme lesní silničkou, co to jde, údolím bezejmenného potůčku. Rychlou jízdu komplikují asfaltové záplaty a nekvalitní povrch. Tady bychom nechtěli ve čtyřicetikilometrové rychlosti upadnout. Dopadli bychom jako mrkev na hrubém struhadle. 

Krajem kamenů u Petrovic

Jak po všem dobrém přichází vždy to špatné, z údolí Počepického potoka, kde opustíme cyklostezku, dupeme pořád rovně do strmého kopce. Rychlost nám klesne přes velké úsilí na 3 km/h. Lesem se protrápíme na úbočí Křemenice. Vjíždíme do Kraje kamenů na Petrovicku.

Když konečně vyjedeme z lesa, zbývá nám už jen krásný sjezd po dobrém asfaltu k potoku Brzina. Vítr nám čechrá vlasy rychlostí skoro 50 km/h. V euforii se musíme krotit, protože z nepřehledných zatáček a horizontů se může kdykoliv vynořit auto v protisměru. Přijíždíme do Týnčanského krasu, jehož dominantou je zatopená Divišova jeskyně.

Po silnici dorazíme do městečka Petrovice. Vystoupáme na Krchov a víceméně pořád do kopce jedeme po cyklostezce 8141. Podél ní jsou nasázeny moderní kamenné reliéfy Křížové cesty mezi vesnicemi Kuníček a Kuní.

Silnice se mění na rozbitou asfaltku a strmě klesá k Předbořickému potoku. To je krajinově nejhezčí úsek celého výletu ze Sedlčan do Příbrami.

V Krásné Hoře se vytěžilo zlato na královskou korunu

Pořád nahoru jedeme až do Krásné Hory. Končí žně, proti nám frčí kombajny a velké traktory s naloženými vleky. Raději se jim klidíme z cesty rovnou do příkopu.

Krásná Hora je starý zlatonosný revír. Těžilo se tu hlavně ve středověku. Existuje dokonce listina, která uvádí, že královskou korunu nechal Karel IV. vytepat ze zlata vytěženého právě tady.

Po cyklotrase č.7 Vltavská se ještě chvíli držíme po frekventované silnici, ale hned jak to jde, odbočujeme po ní na vedlejší komunikace. Za Zhoří znovu strmě klesáme krásnou lesní silničkou až k Vltavě do Kamýku.

Do Příbrami stále stoupáme po hlavní silnici. Největší provoz sice stahuje severnější silnice přes Vestec, ale i po naší trase jezdí v neděli odpoledne dost aut a teď koncem léta i zemědělských strojů. Je dost únavné se vedle nich ploužit do jednoho kopce za druhým.

Zajímavější cesta by vedla z Kamýku do Příbrami po souběžné žluté turistické značce. Střídají se tam lesní a polní cesty s vedlejšími silničkami. Tato varianta ovšem zabere dost času a vezme koloběžkářům dost sil.

Svezeme se konečně, až když překřížíme dálnici na Prahu. Ještě se dvakrát zhoupneme v údolích a rychle klesáme do Příbrami. Míjíme Svatou horu, projíždíme náměstí a za chvilku si už kupujeme jízdenky na nádraží. 

Doporučené vybavení

Koloběžkasportovní obuvcyklistický drescyklistické rukavicehelmablikačkasportovní brýlefunkční prádlovětrovkachytré hodinkymapaoutdoorový mobillékárničkapojištění, peníze a doklady, cyklistický batoh, nářadí a lepení, pumpičkazámek na kolokompaktní fotoaparát nebo outdoorová kamera.

Zobrazit místo Koloběžka – Scooter na větší mapě 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..