Jak se jezdí v nejmodernějším elektromobilu? Dobře, příjemně a bezpečně. Testovali jsme elektroauto střední třídy Kia e-Soul.

Týden jsme jezdili po Čechách – zařizovali úřední záležitosti v Praze, absolvovali horolezecký kurz na ledopádu v Jizerských horách, prošli skialpinistickou túru v Krkonoších, vyrazili na pěší turistický výlet do Českého ráje, absolvovali autovýlet za památkami v Jižních Čechách a nakonec zajeli na chalupu pod Ralskem.

Testovali jsme Kia e-Soul. Kapacita baterie 64 kWh. Karoserie Crossover. Výbava Executive. Metalický lak. Tento konkrétní model se prodává za 1 216 980 Kč.

Kia e-Soul elektromobil. FOTO: Kia Motors

Celkem jsme najeli přes 1000 kilometrů na elektrický pohon. Zde jsou naše zkušenosti:

Praktické auto do města nebo na chalupu

Kia e-Soul je velmi dobré auto pro časté jízdy se dvěma cestujícími. Bez problémů ovšem pobere čtyři dospělé, anebo dva dospělé a tři děti.

Elektromobil Kia se uplatní především jako praktické auto pro kratší jízdy anebo vůz na delší jízdy po známých trasách, kde si naplánujeme přestávky na nabíjení.

Nabíječka u benzinové stanice funguje jen pomocí aplikace v mobilu. FOTO: Kuba Turek

Do auta se dobře nastupuje. Karoserie typu crossover je vysoká a sedadla jsou dost vysoko. Sedáky poměrně tuhé. Pérování a vůbec celý podvozek jsou nastavené také tvrdě. Znamená to, že řidič má dobrý přehled o dění před sebou, auto dobře sedí v zatáčkách, nečiní mu problémy rychlé změny směru i rychlosti, poskakování po městské dlažbě ani po vesnických rozbitých silničkách. Pocitově to není žádný luxus a řidič si připadá trochu jako v malé dodávce.

Kufr není příliš velký (315 litrů). Vejdou se do něj dvě velké tašky a pár drobností. Pokud se ovšem sklopí zadní sedadla, Kia e-Soul se změní na malý náklaďáček (1339 litrů). Naskládali jsme do auta 18 přepravek na ovoce a zeleninu! Dopředu si ještě sedli řidič a spolujezdec.

Kia e-Soul – elektromobil se příjemně ovládá pomocí multimediálního systému. FOTO: Kuba Turek

Pružný elektromotor

Kia je velmi svižné auto jako všechny elektromobily. Zrychlení má parádní už v nejekonomičtějším režimu nazvaném Eko. Ostatně na běžné ježdění v rámci dopravních předpisů není potřeba nic jiného. Pokud chcete přidat rychlost, zapnete Comfort nebo dokonce Sport. Je nutno počítat, že v tom případě se řádně sníží dojezd.

V nízkých rychlostech Kia vydává bzučivý zvuk, jehož účelem je varování chodců. Úplně tiché auto by pro ně bylo velmi nebezpečné.

250 km v zimě, 350 km v létě

Dojezd elektromobilů pořád není tak velký, jako u benzinových a naftových aut. Proto je potřeba cesty dobře plánovat.

Podle našich zkušeností, které podrobně popsal tento článek, není s autem Kia e-Soul jakýkoliv problém s nabíjením, pokud si cestu naplánujete od nabíječky k nabíječce. Ideální je to v případě, že jezdíte pořád stejnou známou trasu.

Nabíječka na podzemním parkovišti. FOTO: Kuba Turek

Nejčastěji se baterie nabíjí v komerční nabíječce na 80 % kapacity, což reálně znamená hodinu nabíjení. To je například doba na jeden větší nákup v supermarketu, nebo delší svačina na čerpací stanici. 100 % dobytí trvá zhruba hodinu a půl.

Auto lze dobíjet i z obyčejné zásuvky proudem odpovídajícím varné konvici nebo domácímu bojleru. Není tedy třeba instalovat drahé připojení na silnější proud. Doba nabíjení do plné kapacity baterie se tak sice natáhne na 29 hodin, ale pokud toho využíváte v práci nebo doma, tak průběžně dobíjíte jen to, co jste ten den projeli.

My jsme jezdili v zimě, téměř vždy na nejekonomičtější režim Eko, měli jsme puštěné topení v přiměřené míře a vždy svítili. V obsazení od jednoho do čtyř osob jsme jezdili z poloviny po dálnicích, zbytek po silnicích, pár desítek kilometrů na ledu a sněhu. Reálný dojezd byl zhruba 250 km. V létě by se měl zvýšit o sto kilometrů. V ideálních podmínkách prý auto ujede až 450 kilometrů.

Podrobná recenze na HORYDOLY: Kia e-Soul, malé velké auto

Místo řadící páky nabízí Kia e-Soul jednoduchý přepínač pohybu vpřed a vzad. FOTO: Mates

Elektromobily stále mohou využívat levnou energii. Je při tom ovšem třeba přemýšlet. Elektřina se totiž dá koupit tak draho, že cena jízdy je u střední třídy elektromobilu stejně finančně náročná jako u benzínového auta vyšší střední třídy. Je to případ veřejných nabíjecích stanic, u kterých nemáte předem nakoupené různé slevové programy. Můžete ovšem jezdit také úplně zadarmo, když využijete propagačních akcí, které neustále probíhají u různých dodavatelů energií.

INFO: Kia Motors

Kia e-Soul je ideální auto pro dvě osoby. FOTO: Kuba Turek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..