Třicetikilometrová vyjížďka na kole po Středních Brdech ukazuje místa, kde se v minulosti těžilo a zpracovávalo železo.
Brdy byly ve středověku železným srdcem Čech. Důvodem byly zásoby železné rudy v rozumné hloubce, dostatek vody a také dřeva a později uhlí. To vše bylo nezbytně nutné k výrobě železných polotovarů i konečných výrobků. Teprve po vyčerpání zásob rudy v Brdech se železářství přesunulo na Kladensko a ještě později na Ostravsko.
Vyrážíme z Dobřívi. V centru obce u mostu přes Klabavu odstavíme auto na velkém neplaceném parkovišti. Nebo sem na kole přijedeme od nádraží Mirošov (3 km), Hrádek u Rokycan (3 km) nebo dokonce po cyklostezce až z Rokycan (10 km).
Cyklotrasa č. 3 proti proudu Klabavy nás vede okolo Vodního hamru Dobřív, kde vodní síla, mlýnská kola a obrovská kladiva měnily železné hroudy na kovovou tyčovinu.

Lesními cestami dorazíme do Strašic. Roku 1604 zde byla postavena jedna z prvních vysokých pecí v Čechách. Železo se tady tavilo z železné rudy ještě pomocí dřeva. 1868 železářské závody koupil německý průmyslník Bethel Henry Strousberg a dřevo vyměnil za uhlí. Bohužel rychle zkrachoval, byť ne vlastní vinou – padla Vídeňská burza a ještě k tomu se ukázalo, že brdská ruda má v sobě příliš fosforu a nelze z ní vyrábět kolejnice, což byl tehdy hlavní železářský artikl.
Přes Hájkův most vjedeme do lesního masivu a mírně stoupáme po asfaltové silničce po cyklostezce 2252 k zámečku Tři trubky. Dnes je v něm ochranářská a lesnická expozice. Z Třítrubecké louky vystoupáme strmě po rozbité lesní asfaltce č. 315 po úbočí hory Kočka do bývalé vesnice Záběhlá.

Odtud lehce sjedeme na hráz mezi Hořejší a Dolejší Padrťský rybník. Můžeme si vybrat z několika turistických a cyklistických značek. Rybníky vznikly ve středověku kvůli zásobování vodou zdejších železnorudných dolů a hamrů. Největší koncentrace štol byla ve svazích rozložité hory Prahy směrem k Padrti. Z hornického zařízení ani z velkých vesnic nezbylo téměř nic. Co si nevzala příroda, to zlikvidovali vojáci, protože tato část Brd sloužila po celou dobu socialismu jako cvičná střelnice.

Z Padrti se vracíme cyklotrasou 2273 po Záborecké cestě, ze které odbočíme u Stříbrného kříže do údolí Kudibal. To nás dovede nazpět do Dobřívi.
Ujeli jsme celkem 32 km a nastoupali 420 m. Nejvyšší místo, kam jsme dojeli, byla Přední Záběhlá v nadmořské výšce 639 m n. m.