Padrť cyklo

Třicetikilometrová vyjížďka na kole po Středních Brdech ukazuje místa, kde se v minulosti těžilo a zpracovávalo železo.

Brdy byly ve středověku železným srdcem Čech. Důvodem byly zásoby železné rudy v rozumné hloubce, dostatek vody a také dřeva a později uhlí. To vše bylo nezbytně nutné k výrobě železných polotovarů i konečných výrobků. Teprve po vyčerpání zásob rudy v Brdech se železářství přesunulo na Kladensko a ještě později na Ostravsko.

Vyrážíme z Dobřívi. V centru obce u mostu přes Klabavu odstavíme auto na velkém neplaceném parkovišti. Nebo sem na kole přijedeme od nádraží Mirošov (3 km), Hrádek u Rokycan (3 km) nebo dokonce po cyklostezce až z Rokycan (10 km).

Cyklotrasa č. 3 proti proudu Klabavy nás vede okolo Vodního hamru Dobřív, kde vodní síla, mlýnská kola a obrovská kladiva měnily železné hroudy na kovovou tyčovinu.

silnice Aliance
Horská silnice Aliance. FOTO: Kuba Turek

Lesními cestami dorazíme do Strašic. Roku 1604 zde byla postavena jedna z prvních vysokých pecí v Čechách. Železo se tady tavilo z železné rudy ještě pomocí dřeva. 1868 železářské závody koupil německý průmyslník Bethel Henry Strousberg a dřevo vyměnil za uhlí. Bohužel rychle zkrachoval, byť ne vlastní vinou – padla Vídeňská burza a ještě k tomu se ukázalo, že brdská ruda má v sobě příliš fosforu a nelze z ní vyrábět kolejnice, což byl tehdy hlavní železářský artikl.

Přes Hájkův most vjedeme do lesního masivu a mírně stoupáme po asfaltové silničce po cyklostezce 2252 k zámečku Tři trubky. Dnes je v něm ochranářská a lesnická expozice. Z Třítrubecké louky vystoupáme strmě po rozbité lesní asfaltce č. 315 po úbočí hory Kočka do bývalé vesnice Záběhlá.

brdy zima na kole
Na zasněžené silnici ze Zadní Záběhlé na Třítrubeckou louku. FOTO: Kuba Turek

Odtud lehce sjedeme na hráz mezi Hořejší a Dolejší Padrťský rybník. Můžeme si vybrat z několika turistických a cyklistických značek. Rybníky vznikly ve středověku kvůli zásobování vodou zdejších železnorudných dolů a hamrů. Největší koncentrace štol byla ve svazích rozložité hory Prahy směrem k Padrti. Z hornického zařízení ani z velkých vesnic nezbylo téměř nic. Co si nevzala příroda, to zlikvidovali vojáci, protože tato část Brd sloužila po celou dobu socialismu jako cvičná střelnice.

Padrť
Koloběžka na hrázi Dolejšího Padrťského rybníku. FOTO: Kuba Turek

Z Padrti se vracíme cyklotrasou 2273 po Záborecké cestě, ze které odbočíme u Stříbrného kříže do údolí Kudibal. To nás dovede nazpět do Dobřívi.

Ujeli jsme celkem 32 km a nastoupali 420 m. Nejvyšší místo, kam jsme dojeli, byla Přední Záběhlá v nadmořské výšce 639 m n. m.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

7 − five =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.