Kytín běžky

Kam vyrazit na běžky po práci? Přinášíme podrobný popis zimního odpoledního výletu na dostřel z Prahy. Vyjedeme na Brdy.

Autem brzy ráno

Autem z centra Prahy jste ve výchozím místě, osadě Na rovinách poblíž Kytína, za nějakých třicet minut. Kdo přijede brzo, můžeme automobil zaparkovat přímo v osadě, ostatní musí počítat s tím že se projdou o něco více. Místo k parkování je zde omezené. Další možností je nechat auto již na kraji Mníšku, popřípadě v Kytíně.

V oblasti je většina cest v zimě prohrnována pluhem, nebo alespoň projetá od traktoru. Běžec se na takto „upravených“ trasách sveze lépe, než při prošlapávání sněhem. Posypu se bát nemusíte, občas ale vyčnívá nějaké to kamení, je tedy lepší vzít starší běžky tak zvané Kameňačky.

17 kilometrů po cestách

Sedmnáctikilometrová trasa se zpočátku ubírá západním směrem po červené turistické značce přes křížení se zelenou trasou Na Soudném a krátce na to strmě padá několik desítek metrů ke Studánce.

Po pravé ruce míjíme bývalý vojenský objekt a za několik chvil je třeba se rozhodnout, zda-li zvolíme kratší variantu a vydáme se po prohrnuté cestě doleva, nebo budeme pokračovat lesem dále po červené – většinou zde nalezneme stopu od místních běžkařů, po vydatném sněžení si ale následující kilometr dáme do těla.

Čas na svačinu

Ve chvíli, kdy se červená zvedá vpravo do hustého mladého porostu, se z ní odpojíme vlevo a systémem lesních cest se po chvíli bloudění napojíme na zelenou turistickou stezku po níž se vydáme opět vlevo východním směrem.

V tento moment je správná chvíle na svačinu, protože se nacházíme zhruba v polovině výletu.

Největší dobrodružství máme za sebou a po nechutně rovné cestě se vydáme ke křížení se žlutou, dále na rozcestí Nad Chouzavou a stále po žluté až do Kytína.

Podle sněhových podmínek můžeme buď pokračovat dále po žluté značce až do osady Na Rovinách, popřípadě vedle silnice po poli. Je třeba držet se na straně, zde už se můžeme potkat s autem. Po krátkém stoupání dojdeme až k autu a náš výlet je u konce.

Autor článku Martin Skuhravý velice doporučuje místní hospodu Country Nashville Kytín a obzvláště pak Brdskou cibulačku!

INFO: Brdy na Horydoly (region) a Naše Brdy (lokální web) a Brdská stopa (sněhové zprávy)