Turistické informační centrum Středočeského kraje sídlí v centru Prahy na rohu Husovy a Karlovy ulice. Po rekonstrukci se znovu otevřelo návštěvníkům.
Jeho úkolem je propagace turistického ruchu ve Středních Čechách a tedy i v Brdech a Podbrdí.
Zdařilá rekonstrukce za bezmála 5 miliónů korun respektuje elegantním a uměřeným designem historický charakter domu. Představuje oázu krásy uprostřed nevkusných suvenýrových obchodů na Královské cestě.
Středočeši v Praze
Středočeský kraj je tak trochu anomálie. Kraj bez krajského města – ne proto, že by se zde nenašlo dost měst, ale proto, že jsou všechna excentricky rozložena okolo hlavního města. Jeho geografickým a spádovým centrem je Praha, kraj uprostřed kraje. Tam také sídlí středočeský krajský úřad a další důležité orgány kraje. Středočeskou centrálu cestovního ruchu nevyjímaje.
Obyvatelé Středočeského kraje, kterých je o 5 % víc než Pražanů, mají k dispozici bližší lokální turistická informační střediska v okresních městech a dalších turisticky atraktivních místech.
Pražská periferie
Umístění informačního střediska Středočeského kraje v Praze má ovšem svou logiku. Praha má vše až na podmínky pro rekreaci. I ta příměstská se odehrává převážně na území Středočeského kraje, o pobytech na chatách a chalupách ani nemluvě. Znamená to potenciál milion domácích turistů a návštěvníků. Nadto ještě několik milionů zahraničních turistů, kteří do Prahy zavítají a chtějí pražský pobyt zpestřit nějakým výletem.
Přitom pro měřítka turistů z lidnatých, zvláště asijských zemí, jsou atraktivní města Středočeského kraje jen pražská předměstí.
Zlaté jablko a Zlatá sláma
Turistické informační centrum Středočeské centrály cestovního ruchu bylo otevřeno již v roce 2017. Sídlí na adrese Husova 156/21 v Praze na Starém Městě v původních nárožních domech U Zlatého jablka a U Zlaté slámy, které byly postaveny kolem roku 1730. Při rekonstrukci se proto postupovalo velmi citlivě. „Jediným zásadnějším zásahem bylo otevření novodobé výlohy z Husovy ulice, kde byl navržen druhý vstup do části prodejny regionálních výrobků. Stěny a stropy zůstaly netknuté. Cílem bylo nechat vyniknout plasticitu klenební soustavy se zachovalými freskami. Výlohy zůstaly nedotčené a maximálně zprůhledňují interiér. Ten, dobře nasvětlený, by měl vytvořit největší lákadlo pro vstup do těchto prostor,“ popisuje architekt Peter Sticzay-Gromski, ze studia Grido, Architektura & Design.
„Díky investici do nového turistického centra můžeme návštěvníkům ukázat skutečnou tvář našeho kraje – regionu, který je moderní a plný života. Naši šikovní výrobci a podnikatelé vytvářejí kvalitní produkty, které odrážejí tradice a inovace našeho regionu, a společně přispívají k tomu, že kraj je skutečně výjimečným místem pro život i návštěvu,“ uvedla při otevření inovovaného infocentra hejtmanka Petra Pecková.
Středočeské informační středisko na Královské cestě už sedm let poskytuje návštěvníkům informace o turistických zajímavostech v kraji, kulturních a sportovních akcích, dopravním spojení a nabízí turistické brožury, mapy a prodej suvenýrů. Návštěvníci zde nyní mohou zakoupit také turistické karty Prague Visitor Pass a Prague CoolPass nebo využít předprodeje vstupenek sítě TicketLive.
Vloni do něj zavítalo 25 tisíc zahraničních a 6 tisíc tuzemských návštěvníků.
Regionální produkty
V nové prodejně regionálních produktů se návštěvníci mohou těšit na širokou nabídku od středočeských výrobců, včetně vín, medu, bylinkových čajů, čokolád, džemů a sirupů. Nechybí ani sklářské výrobky, kosmetika a ručně vyráběné šperky. „Produkty od zhruba dvaceti dodavatelů jsme vybírali na základě doporučení jednotlivých oblastních destinačních organizací středních Čech a Krajského úřadu Středočeského kraje, kdy jsme upřednostňovali držitele certifikace Regionální produkt a podobných ocenění,“ říká Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu.
Eva Mráčková