Moderní elektrokola už mají tak silnou baterii a tak dlouhý dojezd, aby zvládly i dlouhé výlety přes Brdy.  Navíc se stále rozšiřuje výběr modelů kol, které pohání elektromotor, a můžeme si vybrat přesně to, co nám vyhovuje.

Výběr správného elektrokola záleží především na tom, kde a jak hodláte jezdit. Velkou roli samozřejmě hraje objem vaší peněženky, ale to je až druhotná záležitost.

Brdy jsou z velké části propojené lesními silničkami a lesnickými svážnicemi pro dopravu vytěženého dřeva. Hrubý asfalt a případně dobře uválcovaný štěrk jsou ideální terény pro silniční kola. Zvláště jejich módní odnož zvaná gravel bikes, tedy pohodlnější cyklokrosové bicykly, kombinují rychlost a pohodlí. Pokud do nich výrobci přidají elektromotor, stanou se snovým kolem pro každého milovníka brdské cykloturistiky – nahoru jede lehce, po rovině sviští a dolů letí jako o závod.

Pokud vám sportovní pojetí jízdy nic neříká a raději se věnujete cykloturistice, nejspíš jezdíte na cestovním kole, neboli trekking bike.  Osvědčená a pohodlná konstrukce trekového kola umožňuje svižnou jízdu na pár hodin, ale je možné ho také nabalit na víkendovou túru se stanem a spacím pytlem.  Elektromotor vám pomůže vyšlapat od Berouna, Prahy nebo Dobříše nahoru do kopců, a pak už si přišlápnete jen v nejtěžších stoupáních.

Plnokrevná horská elektrokola  freeride nebo trailbike nejspíš využijete jen na brdských Hřebenech. Odpružená kola vám pomohou vystoupat strmé kopce v terénu i po cestách, případně ulehčí populární hřebenovku, ale hlavně poskytnou silné zážitky v rychlých rozbitých sjezdech mimo běžné cyklistické trasy.

Co je elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o motor a baterii, které vypomáhají při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Maximální rychlost elektrokola je 25 km/h s asistencí motoru o maximálním výkonu 250 W. Při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kole. Když dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na normálním jízdním kole. Elektrokolo je pouze o něco těžší.

ČTĚTE TAKÉ: Do Brd na kole, ale jakém?

Elektrokolo s baterií na rámu. FOTO: Koloshop.cz

Na elektrokolo se vztahují předpisy jako na běžná kola. Mohou jezdit po cyklostezkách, silnicích i v terénu. Helma je doporučená, ale není povinná. Osvětlení je nutné pouze za snížené viditelnosti. Na elektrokolo není třeba řidičský průkaz, technický průkaz ani evidenční značka.

Silniční elektrokola

Silniční kola (road bike) jsou doménou sportovců. I ona jsou už částečně vybavována elektromotory. Slouží na jednu stranu trenérům a instruktorům, kteří potřebují svěřit svým svěřencům, a na druhou stranu cyklistům, kteří si chtějí užít dlouhé a rychlé cestování po silnicích. Elektromotor jim pomůže hlavně ve stoupáních a umožní pošetřit síly na rovné úseky a sjezdy.

Špičkový elektropohon v silničních kolech už je tak malý, že ho těžko rozeznávají i rozhodčí na závodech. To se samozřejmě hobby jezdců netýká, ale pro profesionály a jejich fanoušky je to stále velké téma.

Cannondale Synapse NEO 1, silniční elektrokolo. FOTO: Koloshop.cz

Cestovní elektrokola

Bike-trekking čili cykloturistika je v Česku jedním z neoblíbenějších sportovních aktivit. Tomu odpovídají velké prodeje trekingových elektrokol. Slouží k dlouhým výletům do krajiny. Obvykle jezdí po silnicích, ale občas se dostanou i do lehkého terénu na polní či lesní cesty. Hodí se také na týdenní putování po vyhlášených trasách od kempu do kempu, jako je například Dunajská či Labská cyklostezka.

Cestovní elektrická kola se prodávají v dámské i pánské provedení. Dámy obvykle ocení kvůli své tělesné konstituci kratší rám se sníženou horní trubkou. Pánově vyznávají klasiku s trojúhelníkovým rámem, což je konstrukce prověřená desetiletími. Sedlo je sportovní, neboť se počítá se sportovnějším stylem jízdy a také s cyklistickým oblečením a zvláště kalhotami s vycpávkami v rozkroku. Přední odpružená a zároveň uzamykatelná vidlice je standardem v této kategorii kol, neboť jízda po hladkém asfaltu je efektivnější, pokud je kolo pevné a nepohupuje se ve vidlici.

Gripy na řídítkách jsou co nejpohodlnější na dlouhé šlapání. Blatníky, blikačky a světlomety bývají součástí volitelné výbavy. Návarky na rámu umožňují umístění nosičů nad zadní kolo, na řídítka i dovnitř rámu. Díky tomu si každý cykloturista může ověsit kolo svými zavazadly jako vánoční stromeček, případně za něj ještě zapojit dětský cyklovozík, nebo nasadit na kolo cyklosedačku. Na delší cestování se stanem tuto variabilitu každý ocení.

Elektrokolo Apache s baterií uvnitř rámu. FOTO: Koloshop.cz

Horská elektrokola

Celoodpružená elektrokola s baterií ukrytou v rámu a elektromotorem u šlapacího středu představují současný vrchol techniky v oboru. Mají dost energie na jízdu v terénu, jsou skoro nerozbitná, motory zvládají nejvyšší zatížení a odpružené je na těchto kolech kde co.

Typickými zástupci jsou kola pro klasickou jízdu ve středně těžkém terénu (MTB cross country), které se dají využít také na svižné výlety do přírody. Mohou a nemusí mít odpruženou zadní stavbu (full a hardtail), ovšem kvalitní přední odpružená vidlice je standardem. Takové biky nemají na sobě nic zbytečného. Na blatníky, světla, nosiče či brašny rovnou zapomeňte. Naopak běžně se jezdí v cyklistických tretrách v kombinaci s nášlapnými pedály.

Náročnější terény zvládají celoodpružená kola freeride. Modely specializované na upravené terénní stezky, bikeparky a traily se nazývají trailbike. Nejtěžší sjezdy po závodních tratích zvládají pouze specializované biky na downhill. Ty všechny se vyrábějí také se silnými elektromotory a velkokapacitními bateriemi. Elektřina dostane cyklisty bez větší námahy na kopec a dolů se jezdci spouštějí bez její pomoci.

FOTO: Elektrokolo Cannondale Moterra LT 1. Koloshop.cz

Městská elektrokola

Základní kategorií elektrokol stále zůstávají městská kola. Slouží ke každodenním pojížďkám do práce, do školy a vůbec po městě či vesnici. Nemají žádné sportovní ambice. Dřou pro své majitele jako mezek do úmoru, aby se dostali tam, kam potřebují.  V Brdech se uplatní jen v podhůří na cestách mezi vesnicemi a městečky, případně k ježdění po městech jako je Beroun, Dobříš či Příbram.

Pohodlné modely městských elektrokol jsou obvykle vybaveny masivním rámem, mnohdy s nízkým nástupem (tzv. holandské kolo), a mnoha doplňky – blatníky, krytem řetězu, krytem zadních kol, světlometem, košíkem na nosiči vzadu i vepředu, ale také třeba planetovou převodovkou, zadním brzdovým světlem, či integrovaným cyklistickým zámkem. Zásadní jsou balonové pneumatiky, široké odpružené sedlo a přední odpružená vidlice, které cyklistům zajišťují pohodlí na nerovných silnicích.

Skládací elektrokola

Folding e-bike je určený pro rychlé přesuny po městě. Složená skládačka se vejde do kufru auta, do příměstského vlaku, do tramvaje či autobusu, pod pracovní stůl nebo do šatny v práci. Skládačka ovšem neslouží jen v pracovním týdnu, ale také o víkendech a na dovolené. Vozí si je s sebou karavanisté do kempů na výlety po okolí. Vidět jsou na nich jachtaři, kteří zakotví v přístavu a přímořské město si prohlédnou ze sedla elektrokola. Kupují si je majitelé soukromých letadel, aby se rychle pohybovali po letištích bez infrastruktury.

V Podbrdí jsou skládací elektrokola vidět především na cyklostezkách s dobrým asfaltovým povrchem. Cyklisté si je přivezou autem k cyklostezce, projedou se po ní a zase se vrátí k autu.

Skládací mechanismus je na moderních skládačkách velmi propracovaný. Složit i rozložit kolo je záležitostí několika málo desítek vteřin. Konstrukce se zlomí na dvou až třech místech a z kola se rázem stane úhledný balíček akorát do ruky. Nepotřebujete k tomu nářadí a při skládání ani rozkládání se neušpiníte.

Skládačky mají ze všech elektrokol nejbizarnější tvary. Konstruktéry k tomu svádějí malá kola, vysoký a vzpřímený posez, blatníky a osvětlení. Zároveň se počítá s faktem, že skládačky si většinou nepořizují cyklisté na dlouhé a rychlé švihy, ale potřebují je jen na pár kilometrů po městě, a tak na jízdních vlastnostech až tak moc nezáleží a gramy také není třeba šetřit za každou cenu.

Příslušenství: důležité maličkosti

Cyklisté na elektrokolech se vybavují téměř stejně jako jejich kolegové bez motoru. Zde je doporučené vybavení:

Baterie a nabíječka je součástí při koupi elektrokola. Vydrží okolo 1000 nabíjecích cyklů v bezvadném stavu. Nové lze dokoupit, případně rovnou můžete koupit silnější baterii a rychlejší nabíječku.

Brašny, košíky a nosiče na kolo oceníte, pokud cestujete častěji s nákladem. Mohou to být věci do práce, nebo výbava na mnohadenní túru se stanem a spacím pytlem. Podle toho také vybírejte správná zavazadla.

Sportovnější pojetí jízdy nebo kratší jízdy vyžaduje spíše cyklistický batoh. Dobře větrá a je ergonomicky přizpůsobený cyklistickému posezu.

Cyklistická helma je základ vaší bezpečnosti. Do těžkého terénu nasaďte integrální modely, jinde stačí obyčejná cyklistická přilba.

Za snížené viditelnosti, to je večer i po ránu, v noci, mlze a dešti, musíte podle zákona i zdravého rozumu být viděni. Do výpletu kol patří oranžové odrazky. Dopředu na řídítka bílý světlomet. Dozadu červené světlo nebo ještě lépe červená blikačka.

Blatníky oceníte v situaci, jako tatínek ve Svěrákově Obecné škole. Pro sportovní jezdce jsou sice poněkud pokořující, ale kdo nechce být mokrý, rád si je na kolo namontuje, pokud je tam nemá už z výroby.

Nářadí, lepení, montpáky, hustila a jedna duše navíc je nejběžnější sada na opravy, kterou vozí každý cyklista, který se vzdaluje od svého bydliště. Píchnout duši někde v lesnatém srdci Brd a kvůli tomu tlačit vypuštěné kolo dlouhé kilometry k nejbližšímu nádraží nebo aspoň parkovišti, by bylo nejen potupné, ale také namáhavé.

Cyklistický zámek zachránil již mnoho kol před ukradením, ale také už mnoho zlodějů zámek přestřihlo a zmizelo s kolem v nenávratnu. Čím je zámek lepší, tím je také těžší a méně skladný. Riziko musí zvážit každý cyklista sám.

Oblečení na elektrokole se řeší dvěma způsoby. Buď jezdíte na městském kole, a pak se oblékáte tak, jak potřebujete do města. Úředník jezdí v obleku, dělník montérkách a matka s dětmi v kalhotách a triku. Doporučujeme pouze navíc dokoupit cyklistickou pláštěnku, neboť dobře kryje cyklistu i v nejhorším dešti.

Nebo jezdíte sportovně, případně se kocháte krajinou na výletech, a pak se hodí speciální cyklistické oblečení. Kromě helmy obsahuje cyklorukavičky proti otlakům rukou a také proti odřeninám po případném pádu, cyklistický dres s kapsami na zádech, cyklistické kalhoty s vycpávkami na příjemné sezení a nepromokavá bunda.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..