ROZHOVOR Lesní pedagožka Petra Večeřová pracuje ve Vojenských lesích a statcích, divize Hořovice. Jejím úkolem je ukazovat dětem, co je to les, jak v něm kypí život a jaké vztahy v něm vládnou mezi stromy, rostlinami, zvířaty a lidmi. Vedla proto  vzdělávací zábavnou akci v rámci velké sportovní akce Běhej lesy Brdy, kterou Vojenské lesy a statky spoluorganizovaly .   

Lesní pedagogika v Brdech. FOTO: Petra Večeřová

Kde a kdy jste lesní pedagogiku vyučovala?

Terénní závod Běhej lesy Brdy se konal v sobotu 2. června. Měla jsem spolu s kolegy stanoviště přímo v centru dění na parkovišti u bývalé vojenské střelnice Kolvín.

Kolik děti mělo zájem o les ve vašem podání?

Vystřídaly se u nás dvě stovky dětí.

Na první pohled zaujala myslivost.

Na tomto stanovišti děti poznávaly lesní zvěř, mohly si prohlédnout a potěžkat shozy, které přiřazovaly ke správným druhům zvěře. Dozvěděly se, jaký je rozdíl mezi rohem a parohem a také, jak to vlastně je se shazováním parohů. Nemohlo chybět poznávání druhů zvěře podle stop. Kdo chtěl, zjistil, jak jednotlivé druhy žijí, čím se živí, kdy se rodí mláďata a spoustu dalších zajímavostí.

Kdo má rohy a kdo parohy? FOTO: Petra Večeřová

Dětem se dostaly do rukou pily a sekery. Nemohlo to být přece jenom nebezpečné?

Samozřejmě že řetězové motorové pily byly vypnuté, nebylo je možné nastartovat a celou dobu byly vybavené chrániči. To dětem umožnilo, aby si vyzkoušely reálné vybavení těžaře, zjistily, jak je těžká pila a jaké ochranné pomůcky musí nosit na sobě. K tomu měly v rukou loupák, kalač a lopatku s obracákem – tedy to, co má dřevorubec při sobě, když jde kácet, odvětvovat a přibližovat.

Lesník přece není pouze dřevorubec. 

Právě proto děti na druhém stanovišti zároveň objevily, že práce v lese není jen kácení stromů, ale také péče o les od zasázení až po skácení. K tomu jsme jim ukazovali, jak vypadá kalamitní škůdce lýkožrout smrkový a klikoroh borový. Na požerku si prohlédly, jak je možné, že tak maličký brouk dokáže zabít velký strom, a nakonec jsme jim předvedli, jakými prostředky proti němu lesníci bojují.

Zážitková pedagogika má zásadu, že naučené poznatky je nutné zafixovat. Jak to děláte vy? 

Třetí stanoviště jsme vybavili jako kreativní dílnu. Na děti čekaly omalovánky s lesními motivy, které dobarvovaly a doplňovaly do nich razítka s lesními motivy. Jak jsou děti šikovné, nám ukázaly, když nakreslily svůj les a doplnily ho zvířátky, hmyzem a květinami. Úplně na závěr se stavělo dřevěné puzzle se zvířecími rodinkami a velké puzzle na motiv Vojenské lesy dětem.

Práce s kalačem. FOTO: Petra Večeřová
Práce s loupákem kůry. FOTO: Petra Večeřová
Kalač je pro děvče velmi těžký nástroj. FOTO: Petra Večeřová
Ano! Tak maličký brouk dokáže zabít velké stromy… FOTO: Petra Večeřová
Děti jsou kreativní. FOTO: Petra Večeřová
Lesní puzzle je zábavné pro malé i větší děti. FOTO: Petra Večeřová

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.